tisdag 6 december 2016

Julavslutningar

Nu är det julavslutningarnas tid. Våra barn har inte haft mängder av aktiviteter genom åren, och har fortfarande inte så många olika aktiviteter. I år är det bara scouternas julavslutning, men den får jag desto mer av.

Det började i söndags med julmiddag tillsammans med ordföranden och andra styrelserepresentanter för många av scoutkårerna i Östergötland. Efter välkomnande utomhus med marschaller och glögg så gick vi in och fick information från distriktsstyrelsen. Där efter blev det bikupor, det vill säga diskussioner kring olika ämnen där man cirkulerade mellan ämnena. På så sätt fick man prata med många olika personer. Väldigt trevligt och givande att prata med gamla och nya bekantskaper. Slutligen bjöds vi på ett mycket gott julbord som en cateringfirma kommit med.
Nu i veckan har det fortsatt med kårens avslutningar för alla avdelningar. Scoutkåren har som tradition att bjuda in hela familjerna på grötfest. Det är ungefär samma program varje år med lite information, bilder från året som gott, lotterier, märkesutdelning och gröt. Det brukar vara bra uppslutning så vi är 40-50 personer per kväll i fyra kvällar.
Det är jag som har köpt in all gröt och fixat ihop mycket inför festerna, men sedan är det ledarna på respektive avdelning som styr med det mesta. I måndags var jag med eftersom det är sonens grupp och dessutom kändes det bra att se att allt fungerade vid första tillfället. I dag var jag med för att visa upp mig som ordförande för de nyaste scouterna. I morgon kommer jag nog också vara med en liten stund, sedan tror jag att jag får avlösning på torsdag.

Det är trevligt så jag lider inte av att behöva vara med på så många av avslutningarna. Dessutom har jag passat på att tackat alla engagerade ledare med en liten chokladkartong. Chokladkartongen verkar extra populär bland våra unga ledare och det var min tanke och förhoppning. Jag vill verkligen värna om de unga grabbarna som ställer upp. Gissa vem som är populärast bland barnen, vi gamla föräldrar eller grabbarna på 14-18 år?

Inga kommentarer: