lördag 8 oktober 2016

Cissi på väg mot äventyr i Tokyo

Nu har både 40-årsfest (nej, inte min) och annat svischat förbi utan att märkas på bloggen. Det som har genomsyrat senaste veckan har ändå varit dotterns resa till Tokyo. Jag har vetat länge att hon ska dit men det är först nu det börjar sjunka in att hon är på väg till andra sidan jorden helt själv och ska vara där i sju månader. Hon ska bo mitt i Tokyo och läsa Japanska på en språkskola. Häftigt äventyr!

Under veckan har vi pratat packning, lånat väskor lite hit och dit. Hur packar man ner allt man behöver för ett halvår? Det kommer att vara höst, vinter och vår så vilken jacka tar man då? Hon vill kanske ut i naturen så borde kängorna med? Behöver man underställ mitt i Tokyo? Och så vidare...

I onsdags fixade jag en "hejdåmiddag" så att farmor, farfar, mormor och morfar kunde säga hejdå. Och vi i familjen ville ju också kramas hejdå. Hon såg väldigt liten ut, den stora tjejen, när hon klev ut genom ytterdörren för sista gången på väldigt länge.

I fredags morse var jag förbi hennes lägenhet och hämtade lite grejer och gav henne en sista kram. Idag kom det SMS att hon klivit på planet så just nu sitter hon uppe i luften på väg till andra sidan jorden och jag sitter här och planerar julsemestern. Inget är bokat än men det blir nog en resa till Japan.

Inga kommentarer: