söndag 7 augusti 2016

Paddling i St Annas skärgård

Det har blivit en del paddelturer i sommar med olika sällskap. Fortfarande drömde jag om att paddla i skärgården och inte "bara" i sjöar. Nu såg vädret lovande ut, det vill säga inget regn och inte mycket blåst. Jag frågade barnen, Henrik och Martin, och de var med på det. Det är ju inte alltid lätt att få med sig de stora barnen, men kul att de var pigga på att hänga med.

Vi äger två kajaker så jag bokade två till ute vid Tyrislöt, vid St Annas Skärgård. Det fanns funderingar på att övernatta, men vi bestämde oss för en dagstur. Det i sig är en liten utmaning eftersom barnen behövde veckas okristligt tidigt, enligt deras sommarlovstider.
Vi kom iväg i alla fall och paddlade iväg med kajakerna packade med extrakläder och mat och godsaker för dagen. Vädret växlade mellan moln och sol, men var varmt och skönt.
Större delen av dagen blåste det knappt alls så vi kunde paddla precis där vi tänkt oss. Sista biten tillbaka så blåste det upp och vi fick paddla i vågor. Först tänkte jag att Martin tyckte att det var otäckt eftersom han tidigare pratat om att han inte ville paddla på så öppet vatten. När jag frågade efteråt var det inte alls så. Han tyckte också att det var roligt. Jag älskar när man åker över en våg och framdelen av kajaken plaskar i.
Vi gjorde ändå några vägval mellan öarna för att få lugnt vatten mellan passagerna med vågor.
Vid lunchpausen hittade Henrik en egen ö. Vi valde dock att laga mat på den lite större grannön, som dessutom hade en geocache gömd i en buske.
Förutom en hel del båtar och kajaker så såg vi några djur. På många öar gick det får och tittade på oss besökare. Under lunchen seglade två örnar precis ovanför oss.
Och i lugna vikar hittade vi maneter.

Vi var tillbaka hos uthyraren lagom innan stängningsdags. Det blev en bra paddeltur med lite av varje och framför allt två glada barn, vilket ger glada föräldrar.
(Kan säkert fungera åt andra hållet också :) )

Inga kommentarer: