fredag 10 april 2015

Påsk i Krakow

I år fick jag inte med mig familjen, inte ens delar av den, på någon skidresa. Efter lite bollande fram och tillbaka så blev det i stället en påskresa till Krakow i södra Polen. Eftersom Polen är ett mycket katolskt land så var mycket stängt över påskhelgen. Vi valde då att förlänga helgen med två vardagar.

Krakow har en gammal stadskärna som överlevde andra världskriget utan att bli bombat. Därför finns det många fina gamla bygnader och även en bit av stadsmuren kvar. Gamla stan är förstås mycket upplagt för turister, men det gjorde inte så mycket.

Det var lätt att hitta god mat. Det mesta vi har ätit var internationell mat som inte var specifik för Polen. Det mest polska var nog denna kycklingsnitzel gratinerad med svamp och ost med potatismos och grönsaker till. Även det var gott.

På påskafton har de en tradition att bära sin påskmat i en liten dekorerad korg med en liten spetsduk över. Planen är att gå till kyrkan och få sin påskmat välsignad. Vi såg några korgar i en kyrka, men vi såg inte när de välsignades. Däremot såg vi familjer, äldre par, unga människor gå omkring på stan med de fina korgarna.

På påskdagen var allt stängt. Vi visste om detta i förväg och hade då hyrt en bil för att åka ut på landsbygden i stället. Vi åkte till en närbelägen nationalpark Dolina Pradnika. Jag hittar bara information på polska, men ni kan ju alltid titta på bilderna.

Det fanns många häftiga stenformationer, små grottor och vackra vyer.

Dagen efter var vi i en mycket större grotta, saltgruvan Wieliczka. I gruvan har de brutit salt i många år. Hela berget består av 95% salt. Väggarna smakar salt när man knaprar på dem. Ja, jag provade. Det ingick i biljettpriset enligt guiden.
Det var en lång guidning med paus mitt i. Vi gick nästan tre kilometer under jord med guiden och ändå är det bara 1% av hela gruvan.

På många ställen i gruvan var det uthuggna statyer och andra utsmyckningar. Det fanns flera stora salar där en är en stor katedral. Mycket häftigt och bra guide. Guidningen slutade 134 meter under jorden. Därifrån skulle vi få åka hiss upp och det lät ju bra, men det var den minsta hiss jag åkt. Hissen var i två våningar där några klev in där uppe och några där nere. Åtta personer klev in och där stod vi som packade sillar. Taket var precis ovanför huvudet. Tur att jag inte är två meter lång och tur att jag inte har cellskräck.

På eftermiddagen åkte vi en guidad tur i de judiska kvarteren. Det var en del av Krakow som tidigare varit en egen stad. Här fick vi besöka en fin kyrka och en synagoga. Jag har nog aldrig varit inne i en synagoga förut. Guiden körde runt oss i en liten elbil med plats för fem personer. Precis så många som vi var.
Näst sista dagen var vi i koncentrationslägret Auschwitz. Det gav så starkt intryck att det får bli ett eget blogginlägg en annan dag.
Sista dagen var avsatt för shopping. Vi besökte bland annat en jättestor galleria. Tyvärr var den inte så spännande utan kunde ha legat i precis vilken storstad som helst. Lite småsaker köpte vi i alla fall. Jag köpte ett par vårskor, ett spel och en bok om Auschwitz. Dessutom hittade jag denna fina dörr, men den fick jag inte ta med hem.
På eftermiddagen var vi trötta av allt promenerande så då kändes det bra att ta taxin till flygplatsen och åka hem. Förutom att vädret var väldigt rått och kallt de första dagarna så är vi mycket nöjda med resan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hi hi, kände själv en viss besvikelse när det började poppa upp gallerior i Polen ned exakt samma märken och innehåll som här.

Information på engelska om Dolina Prądnika finns här:
http://www.dolinapradnika.pl/english/index_1_en.htm

Välkomna hem,
Anna