söndag 12 oktober 2014

Att planera

Pinsamt att erkänna men jag gillar att titta på lyteskomik-program. jag tittar på Lyxfällan, Biggest Loser, Tidsjakten och annat liknande. Kanske tittar jag för att känna mig duktig "för så där dum är ju inte jag", eller varför tittar vi människor på dessa program egentligen?

Hur som helst så kan man lära sig lite av programmen också. Det senaste är programmet Tidsjaken på SVT. Det är inte lika mycket lyteskomik som många andra program. Det ger också en del handfasta och bra tips. Jag har tagit till mig några och ska testa lite i praktiken.

Jag gillar ju att skriva listor. Nu tänkte jag försöka med att skriva en gemensam lista för familjen för diverse grejer som "borde" göras. Då kan vi gemensamt prioritera och fördela. Förhoppningen är att jag ska kunna gå förbi en stökig tvättstuga och veta att den kommer att tas om hand men vi har prioriterat att måla altanen först, eller vad det nu är. Tanken är att sakerna ska finnas på en lista i stället för att cirkulera runt i huvudet. Tanken är också att det ska vara tydligt vem som gör vad så slipper alla bli stressade över alla saker och slipper reta sig på att den andra inte gör ditt och datt. Tanken är nog god, vi får se om det fungerar i praktiken.

Är familjen och hemmet ett projekt som går att driva på liknande sätt som projekt på jobbet? Jag tror att det finns en massa likheter. Båda kräver struktur, ansvarsfördelning, gemensamma mål och prioriteringar.  Min devis är att "det måste finnas en plan för att man ska kunna frångå den". Har man inte en plan kan man inte heller planera om. Har man en plan som visade sig fel så kan man med utgångspunkt från den planera om utan att det blir kaos. Detta gäller i alla sammanhang, både i jätteprojekt och i små vardagssaker som att äta frukost!

Planen för dagen är att få till en promenad med vänner på eftermiddagen. Vi får se om planen håller!

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Jag är också en sån som gillar sån TV :) men som sagt, man kan lära sig mkt. Vi, läs jag, skriver också listor och sätter på kylskåpet för att komma ihåg en massa måsten. Visserligen måste jag påminna maken då och då, men vi betar av listan. Det konstiga är att den ändå aldrig blir kortare ;)

Camilla sa...

Håller med och faktum är att listan jag skrev förra helgen inte har blivit ett dugg kortare. Tvärt om så är den ytterligare lite längre nu.