lördag 9 augusti 2014

Trädgård

I början på sommaren påbörjade vi ett jätteprojekt, att dränera huset och samtidigt göra i ordning halva trädgården. Nu är det mesta färdigt utom taket på altanen. Just nu vattnar vi på alla nya gräsytor. I den här värmen går det åt en del vatten, men nu börjar små gröna strån sticka upp. Nu när detta börjar kännas färdigt så bestämde jag mig för att ta tag i trädgårdsland och komposter som ingen har rört på två år. Jo, vi har fyllt på komposterna men de behöver tömmas ibland också.

De senaste dagarna har jag gjort små ryck med målet att så igen en del av trädgårdslandet med gräs. Innan jag kommer dit är det dock ett femtonspel (Hoppas du vet vad ett femtonspel är!!). För att kunna rensa bort ogräset där det ska sås gräs så måste jag ha plats i komposterna. För att få plats i dem måste de alltså tömmas. När komposterna ändå tömts så borde de flyttas längre bak i trädgården. Det innebär att stället där komposterna ska stå måste rensas. Det ena ger det andra hela tiden.
 Nu har jag i alla fall tömt och flyttat två komposter. Dessutom har jag börjat ta tag i ogräsåkern.
Bland ogräset har jag räddat lite prästkragar och en massa smultronplantor. Dessutom har jag kommit på att det faktiskt är rätt trevligt att peta i jorden och att vi har fantastiskt fin matjord. Jag kanske inte ska så igen en del av trädgårdslandet. Det kanske får bli potatis där nästa år i stället.
Dessutom måste jag visa en bild på denna galna amaryllis. Den blommar för fullt. Just nu är det två klockor utslagna men det är minst två på väg. Detta är ju en julblomma...och nu är det inte ens jul(i). Den lyser verkligen upp i den annars så torra trädgården. Jag blir glad av det klarröda varje gång jag kommer ut på altanen.

Inga kommentarer: