lördag 23 augusti 2014

Magnus Falk: Fyrtioen minuter och nio sekunder

Idag städade vi hemma. Lite plock här och där och då dök den här boken upp. Jag fick boken i julklapp och läste den i våras, men det blev inte av att blogga om den. Jag och mitt minne minns ju knappt vad jag läst efteråt så ni får ta den här recensionen med en nypa salt.

Magnus Falks andra bok Fyrtioen minuter och nio sekunder handlar om läkaren Henry Ohlsson har blivit granskad och utskämd vid en TV-intervju efter en vårdskandal. Han flyr då till en hjälpstation i Afrika där han ska jobba som läkare. När han är ute på ett uppdrag blir han tillfångatagen av gerillan men lyckas sedan fly.

Det är på ett sätt en intressant historia. Nutid i Afrika vävs på ett bra sätt ihop med minnesbilder från den där TV-intervjun. Boken är inte tråkig men det tar lite för lång tid innan det händer något och det blir aldrig riktigt spännande. Det intressanta är ändå läkarens kamp, med sig själv och omvärlden för att få ett nytt värdigt liv efter utskällningen i TV.

För ett par år sedan läste jag Magnus debutroman som tilltalade mig mer.

Inga kommentarer: