fredag 21 februari 2014

Göran Redin: Ett fjärran krig

Den här boken fick jag låna av en kollega som trodde att den skulle passa mig. Hon känner författaren och ville göra lite reklam för Göran Redins debutbok. Jag känner en släkting till författaren och boken utspelar sig här i Östergötland så det gjorde mig intresserad av att läsa den.

Ett fjärran krig av Göran Redin är en historisk roman om en familj på Lövberga gård i Björsäter i Östergötland. Boken utspelar sig på 1610 till 1630. Vi får följa familjen på Lövberga gård, mest då tvillingbarnen Erik och Karin. Familjen består också av pappa Jon, mamma Karolina, mormor Ebba, äldsta sonen Anders och dottern Anna. Mormor Ebba har en viktig uppgift i att lära Karin om sjukvård, både hur man hjälper till vid barnfödslar och hur man tar hand om skadade.

Det var inte lätt att leva i Sverige under krigsåren på 1600-talet. Först var det krig mot Polen och sedan mot Tyskland. Sönerna riskerar att skickas ut i kriget och detta används också som maktmedel mot de man vill hämnas mot. Som dotter har man det inte heller så lätt och inte så mycket valfrihet. Karin vill gärna läsa och lära sig mer då hon har ett gott huvud, men det går inte an för en kvinna. Det går knappt an för Erik heller eftersom han kommer från en bondfamilj.

Som äldsta son har man sin framtid tryggad för han ska ta över gården. Svårare är det för Erik som är den yngre av sönerna. Efter att Erik dessutom ställt till med ett bråk vid en logdans så tvingas han ta tjänst som ryttare i armén. Detta är trots allt en bättre väg än att skrivas ut som fotsoldat.

Under de två första kapitlen så tyckte jag att Göran bakade in för mycket historia som en historielektion, men detta balanserades i resten av boken väldigt väl. Jag läste boken som en roman men fick ändå en bra bild av hur livet var i Sverige på den tiden och hur det var att bo i Sverige under krigen. Viss stycken beskriver också kriget på närmare håll genom att följa kung Gustav Adolf. Dessa stycken kunde kanske varit kortare, men tillför ändå en bra bild av kriget.

Boken handlar förstås om livet under kriget, men den är i första hand en bok om familjen på Lövberga gård. Jag gillade verkligen denna boken och väntar nu på efterföljaren om syskonen från Lövberga. Mina tankar går till Wilhelm Mobergs böcker när jag läser och det är inget dåligt betyg. Det är dessutom en extra krydda när man känner igen ortsnamnen. Bland annat var en militärtrupp och övade på militärfältet Malmen, som vi bor granne med.

Jag rekommenderar boken, och särskilt till dig som bor i Östergötland eller du som gillar Wilhelm Mobergs böcker eller du som vill lära dig mer om Sverige på 1600-talet eller du som vill ha en stunds stillsam underhållning.



Inga kommentarer: