torsdag 11 november 2010

Bakning

Nu har jag bakat tre sockerkakor, men det är bara två kvar. Undra hur det gick till?

De två som är kvar ska vara till Halloweenfesten på Cissis skola i morgon kväll. Då kommer de runda sockerkakorna att delas i två halvor. Alla halvor läggs ihop till en lång orm som täcks med grön grädde och strössel.

I helgen blir det nog pepparkaksbak. Martin tyckte att det var dags, så nu har jag köpt hem ingredienserna som saknades. Det brukar bli så att jag gör en laddning pepparkaksdeg. Sedan bakar vi ut en del pepparkakor. Resten av degen får stå i kylskåpet så kan man baka mer en annan dag. Det lustiga är att degen bara krymper och krymper.
Jag vet att ylle krymper i varmt vatten, men varför krymper pepparkaksdegar i ett kallt kylskåp? Det kan väl inte vara för att det bor fem personer i det här huset som alla gillar pepparkaksdeg...
Å andra sidan är det väldigt smidigt att slippa baka ut.

2 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Hehehe...jag gillar pepparkaksdegen mer än gräddad pepparkaka...jag kan baka degen för att sen bara äta den :) Mums!

Maud/En bok om dagen sa...

Alltså, menar du att det skulle vara så att folk går omkring och tar pepparkaksdeg ur kylen...? Den kan jag väl aldrig tro! Det försvinner ur vår deg också, när den står i kylen - men jag trodde att det var helt naturlig krympning... ;-)