tisdag 26 maj 2009

Trädgårdsbilder och bloggfunderingar

Nu har jag planerat ut en del av grönkålen i landet. Dom ser inte så mycket ut just nu, men dom växer förhoppningsvis till sig.

Har ni tänkt på att när man bloggar så styr man helt vad man vill visa av sitt liv. Hur jag vill att mitt lev ska uppfattas av er läsare.

På bilden ovan ser ju mitt land perfekt rensat ut, men jag kunde tagit bilden i en annan vinkel som det här kortet...
... med ogräset i bakgrunden.

Vill jag visa mitt igenväxta hallonland...

... och en orensad altan...

... eller vill jag visa denna perfekta altanen?

Allt beror på hur jag vinklar kameran och på hur jag vill gestalta min trädgård. I verkligheten finns båda sidorna; både den oränsade och den rensade. På samma sätt kan jag välja hur jag vill visa mitt liv i bloggen. Mitt liv har också flera sidor. Så tro inte att du känner hela personen som skriver bloggen du läser, du vet bara en del av sanningen. Medvetet eller omedvetet så kommer inte allt fram.

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Cicki sa...

Det är nog inte bara på bloggen man visar valda sidor av sitt liv. Jag tror man gör det rätt ofta i det vanliga livet också. I alla fall gör jag det.

Maud/En bok om dagen sa...

Precis så tänker jag också, då jag bloggar. Jag väljer verkligen vad jag vill visa. Mitt yrkesliv och mina privata sorger är sånt som jag inte tar upp på min blogg - och någon som inte känner mig på riktigt kan nog tro att jag är en schablonartad, klämkäck rackare istället för en helt vanlig människa... ;-)

Och: Vad du (ni) har mycket grönt..! Här har inte perennerna fått knoppar ännu - men rabarberna börjar bli så att man kan ta av dem. ;-)

Viola sa...

Visst är det en kul tanke du ha gett mig.
Skulle vilja visa så mycket av det jag gör om man fick undan det som är i vägen...;-)

Jag visar lite av det jag vill men behåller en stor del just för att jag inte alltid vill avslöja mig...

Jag vet inte hur många gågner jag tänkt visa upp ngt men inser att tänk om det inte blir en ordentlig fortsättning, varför måste allt visas upp?

Jag mår bra av dina bilder för du fattar jag att även du är rätt vanlig och unik. Dvs ogräset når även dig.

Ha en skön dag!