onsdag 3 september 2008

Sri Lanka

Nu måste jag få dela med mig av lite mer information om Sri Lanka som jag fått lära mig dom senaste dagarna:

- Visste du att det växer kantareller på Sri Lanka, året om.
- Visste du att elefanter springer snabbt, men om du blir jagad av en elefant så ska du springa i zik-zack för det är inte elefanter bra på.
- Visste du att buddisterna på Sri Lanka köper upp muslimernas gamla kor när de är på väg till slakt. Buddisterna tar hand om korna och vårdar dom ömt.
- Visste du att på Sri Lanka dricker man bara svart te som inte är smaksatt, inget grönt te.
- Visste du att på Sri Lanka dricker man inte te eller kaffe efter maten, men gärna en frukt.
- Visste du att det är vackra sandstränder runt hela Sri Lanka och otroligt vacker natur över huvud taget.
- Visste du att huvudspråket på Sri Lanka heter Singalesiska och har ett alfabet som bara används av det språket.

Det har varit riktigt spännande att få umgås med våra kollegor från andra sidan jordklotet. Nu är det en dag kvar och sedan flyger dom hem på fredag. Jag blir riktigt sugen på att åka dit och se deras vackra natur. Tyvärr är det ju fortfarande en del stridigheter där. Enligt dom själva är det ingen fara, men jag avvaktar nog ett tag.

Andra bloggar om:

2 kommentarer:

Magnus Runesson sa...

Att elefanter springer fort visste jag. Men inte att man skall springa sicksack. Det skall jag komma ihåg i Afrika.

Fotograferande Maria sa...

Hej! Oj vad gott med mantareller året om :) Jag cyklar inte till skolan trots att jag kunde,,,men vatten gympar 3 ggr i veckan i alla fall, fast cykla är ju gratis ;) Ha en bra dag!